Letecké motory

1. Jaká pohonná jednotka se u UL letadel nejčastěji používá
a) raketová
b) pístová
c) turbohřídelová
2. Motory zážehové pro zapálení směsi používají
a) elektrickou jiskru
b) vyšší stupeň komprese
c) samozapalující schopnost motoru
3. Spalovací motory nejsou
a) dvoudobé
b) čtyřdobé
c) šestidobé
4. Olej do paliva se přidává u motoru
a) čtyřdobého
b) čtyřdobého s rozvodem OHV
c) dvoudobého
5. Klikový mechanismus slouží pro
a) roztáčení motoru (startování)
b) převod pohybu přímočarého – vratného na pohyb otáčivý
c) otvírání klikové skříně
6. Horní úvrať (HÚ) je poloha pístu ve válci motoru
a) nejblíže ke klikovému hřídeli
b) nejblíže k hlavě válce
c) nejdále od země
7. Sací a výfukové ventily jsou u motoru
a) turbínového
b) čtyřdobého
c) turbohřídelového
8. Jaký je správný sled činnosti čtyřdobého motoru
a) sání, komprese, expanze, výfuk
b) sání, komprese, výfuk, expanze
c) komprese, sání, expanze, výfuk
9. U motoru OHV je vačková hřídel uložena
a) na hlavách ventilů
b) v klikové skříni
c) kombinovaně
10. Dekarbonizací motoru se rozumí:
a) očištění vnější částí motoru od karbonu a usazenin
b) odstranění karbonu z tlumiče výfuku
c) odsranění karbonu ze spalovacího prostoru
11. Olej u čtyřdobého motoru slouží
a) k chlazení, mazání, odplavování nečistot a těsnění
b) pouze k mazání
c) k mazání a odplavování nečistot
12. Reduktor slouží (mimo jiné)
a) ke zvýšení otáček vrtule oproti motoru
b) ke snížení otáček vrtule oproti motoru
c) ke správnému nastavení listů vrtule a tím k jejímu správnému aerodynamickému vyvážení
13. Řadový invertní motor je
a) s hlavami válců dolů a v řadě za sebou
b) s protilehlými písty
c) s hlavami válců nahoru, které jsou v řadě za sebou
14. Zvýšená netěsnost palivového potrubí mezi nádrží a nízkotlakým čerpadlem se projeví
a) přerušením dodávky paliva a v případě, že netěsnost je níže než hladina paliva v nádrži též vytékáním paliva
b) vytékáním paliva za chodu motoru
c) ucpáním palivového potrubí v důsledku proniknutí nečistot do tohoto potrubí
15. Karburátor mimo jiné slouží
a) k výrobě elektrické energie nutné pro napájení palubní sítě a dobíjení baterie
b) k vytvoření směsi paliva se vzduchem v nastaveném poměru a regulaci jejího množství do motoru
c) k omezení otáček aby na motoru nebyly překročeny maximální provozní otáčky
16. Vibrace přenášené od pohonné jednotky do draku letadla
a) jsou žádoucí, protože pomáhají promíchat palivo a olej (zvlášť u dvoudobých motorů) a tím zlepší jeho výkon
b) jsou škodlivé a namáhají konstrukci letadla
c) jsou škodlivé pouze pro motor
17. Chlazení motoru se provádí
a) vzduchem, kapalinou, olejem
b) pomocí elektrické energie
c) pomocí chladícího gelu
18. Je stanoven limit pro výměny oleje u čtyřdobých motorů?
a) ne
b) pouze při zimním provozu
c) ano
19. Pro správnou činnost motoru je zapotřebí, aby motor měl předepsanou teplotu
a) ano
b) ne
c) jen při startu
20. Elektrické vedení procházející otvorem musí být chráněno zvýšenou izolací (např. gumovou průchodkou), která jej chrání před poškozením
a) ano
b) ne
c) jen u zapalování
21. Musí být jednotlivé spotřebiče v letadle jištěny (pojistkami)?
a) ne
b) ano
c) jen tam, kde je instalován odpovídač
22. Alternátor nebo dynamo v letadle slouží
a) pro napájení ukazatele paliva
b) pro napájení palubní sítě a dobíjení akumulátoru
c) k osvětlení letadla za snížené viditelnosti
23. Kontakty akumulátoru se značí
a) kladný – červeně, záporný + modře
b) kladný + modře, záporný – červeně
c) kladný + červeně, záporný – modře
24. Překročení maximálních otáček motoru:
a) je bežná provozní záležitost
b) může poškodit motor
c) nepoškodí motor v žádném případě
25. Menší množství oleje, než minimální předepsané u čtyřdobého motoru
a) je žádoucí pro snížení hmotnosti
b) snižuje tření v motoru a tím zvýší jeho výkon
c) může způsobit nedostatečné mazání a následnou poruchu motoru
26. Menší množství oleje v benzínu u dvoudobého motoru, než předepsané:
a) je žádoucí pro snížení hmotnosti
b) snižuje tření v motoru a tím zvýší jeho výkon
c) způsobí nedostatečné mazání motoru a může dojít k jeho následné poruše
27. Kontroly a výměny svíček u zážehových motorů jsou
a) z hlediska bezpečnosti nevýznamné
b) nutné z hlediska zajištění správného chodu motoru a provádí se v předepsaných intervalech
c) prováděny pouze u certifikovaných leteckých motorů
28. Při kterém rozsahu okolní (venkovní) teploty vzduchu je možno při vysoké vlhkosti očekávat zamrzání karburátoru?
a) nejčastěji okolo 0° C
b) pouze při teplotách nad 0° C
c) pouze při teplotách pod -10° C
29. Zamrzání karburátoru je možno očekávat nejčastěji při těchto vlivech
a) v zimě, je-li počasí ovlivňováno tlakovou výší
b) při chybné regulaci složení palivové směsi
c) vysoké vlhkosti vzduchu a teplotě v rozsahu od – 5°C do + 5°C
30. Následkem zamrznutí karburátoru za letu
a) se zvýší teplota zamrznutí nasávaného vzduchu
b) klesá výkon motoru až do úplného zastavení chodu
c) výrazně stoupá spotřeba paliva bez změny výkonu