Letecká navigace

1. Osa zemská je myšlená přímka středem země kolmá na rovník. Místa, kde protíná povrch země se nazývají póly (točny). Jsou to póly
a) magnetické
b) zeměpisné
c) totožné
2. Poloha zeměpisného a magnetického pólu je
a) totožná
b) není shodná
c) magnetický pól je vždy na východ od zeměpisného
3. Malá kružnice je
a) kružnice, jejíž rovina neprochází středem zeměkoule
b) poledník, který prochází rovníkem na opačné straně
c) jakákoliv kružnice na povrchu země neprocházející průsečíkem nultého poledníku a rovníku
4. Velká kružnice je
a) největší kružnice na zeměkouli
b) kružnice jejíž střed je totožný se středem zeměkoule
c) pouze rovník a nultý poledník
5. Zeměpisný poledník je
a) část kružnice, jejíž rovina je kolmá na zemskou osu
b) polovina poledníkové kružnice
c) kružnice kolem zeměkoule
6. Nultý poledník je
a) poledník, na kterém se zeměpisná šířka i délka rovnají 0
b) poledník procházející hvězdárnou v Greenwich, ovšem pouze na malé kružnici
c) poledník, zvaný též základní, procházející hvězdárnou v Greenwich
7. Zeměpisné souřadnice nám udávají
a) název určitého místa
b) zeměpisnou polohu určitého místa
c) polohu časového pásma
8. Dříve než v Praze vychází slunce
a) v Londýně
b) v Paříži
c) v Moskvě
9. 225 stupňů je vedlejší světová strana
a) jihovýchod
b) severozápad
c) jihozápad
10. 045 stupňů je vedlejší světová strana
a) severovýchod
b) severozápad
c) jihozápad
11. Kurz měříme ve stupních
a) ve směru otáčení hodinových ručiček
b) proti směru otáčení hodinových ručiček
c) na východ po směru, na západ proti směru hodinových ručiček
12. Směr měříme
a) od nultého poledníku
b) od severu zeměpisného místního poledníku
c) od směrníku
13. Pro označení směru používáme zásadně skupinu čísel
a) třímístnou
b) dvoumístnou
c) podle potřeby
14. Zeměpisný sever a jih
a) mění se v závislosti na roční době
b) působí na něj magnetismus země
c) nemění polohu
15. Zeměkoule je
a) ideální koule
b) rotační elipsoid na pólech zploštělý
c) síť souřadnicových čar
16. Ortodroma je část velké kružnice a nejkratší spojnice dvou bodů na povrchu zemském
a) ano
b) ne
c) pouze uvažujeme-li let po rovníku
17. Loxodroma je křivka svírající s poledníky stále stejný úhel
a) ano
b) ne
c) pouze uvažujeme-li let po rovníku
18. Sever magnetický je směr, který
a) určuje magnetka kompasu, na kterou nepůsobí žádné vedlejší rušivé vlivy
b) je určený myšlenou přímkou, která vede středem země a protíná její povrch v bodech, které nazýváme sever magnetický a jih magnetický
c) změříme na mapě
19. Deklinace je úhel mezi severem
a) zeměpisným a kompasovým
b) magnetickým a kompasovým
c) zeměpisným a magnetickým
20. Zápis D = +2 znamená
a) západní, t.j. kladnou deklinaci
b) východní, t.j. zápornou deklinaci
c) východní, t.j. kladnou deklinaci
21. Zápis D = -4 znamená
a) západní, t.j. kladnou deklinaci
b) západní, t.j. zápornou deklinaci
c) východní, tj. zápornou deklinaci
22. Izogona je
a) čára spojující magnetický a zeměpisný pól
b) přímka, na které leží stejné agony
c) čára spojující místa se stejnou deklinací
23. Agona je
a) čára spojující místa s kladnou deklinací
b) čára spojující místa se zápornou deklinací
c) čára spojující místa s nulovou deklinací
24. Deviace je způsobena
a) magnetickými předměty v blízkosti magnetky kompasu
b) magnetismem země
c) průběhem denní doby
25. Zápis d = +2 znamená, že kompasový sever je
a) západně od severu magnetického
b) východně od severu magnetického
c) západně od severu zeměpisného
26. Je-li sever magnetický východně od severu zeměpisného, deklinace je
a) východní a označuje se +
b) západní a označuje se –
c) východní a označuje se –
27. Průměrná deklinace je nyní v ČR
a) 0,5 – 2 stupně
b) 1 – 5 stupňů
c) 3 – 7 stupňů
28. Srovnávací orientace spočívá v
a) srovnávání terénu s mapou a opačně
b) srovnávání vypočtených časů se skutečností
c) srovnávání údajů navigačních přístrojů (GPS) s mapou
29. Která z dále uvedených podmínek je nejdůležitější pro srovnávací navigaci?
a) navigační příprava
b) dobrá mapa
c) viditelnost země
30. Navigace výpočtem je
a) srovnávání vypočtených časů se skutečností
b) podkladem celé práce pro navigační vedení letadla
c) vedení letadla po trati podle navigačních výpočtů pomocí navigačních přístrojů
31. Traťová rychlost (TR) je
a) rychlost, kterou nám udává rychloměr
b) rychlost vůči vzduchové hmotě
c) rychlost, kterou letadlo letí vůči zemi
32. Úhel mezi severem zeměpisným a plánovanou tratí, měřený od severu zeměpisného je
a) úhel větru na trať
b) úhel letadla
c) plánovaný traťový úhel zeměpisný
33. Úhloměrem měříme traťový úhel
a) od severu zeměpisného
b) od severu magnetického
c) od severu kompasového
34. Úhel snosu je
a) úhlový rozdíl mezi prodlouženou osou letadla a tratí letěnou
b) rozdíl ve stupních mezi Kz a směrem větru
c) úhlový rozdíl mezi severem zeměpisným a magnetickým
35. Úhel snosu se měří
a) od severu zeměpisného k trati
b) od Kz k trati letěné
c) mezi kurzem magnetickým a kurzem kompasovým
36. Velikost úhlu větru na trať může být
a) 0 – 360°
b) 0 – 180°
c) 0 – 045°
37. Při provádění srovnávací orientace během letu orientujete mapu
a) tak, aby se daly dobře číst nápisy na mapě
b) podle význačných orientačních bodů
c) tak, aby směr letu přenesený do mapy byl shodně orientovaný s podélnou osou letadla
38. Ke ztrátě orientace za letu může dojít především
a) není-li mapa správně orientovaná podle světových stran
b) je-li kouřmo
c) nejsou-li stranou od letadla vidět dobře orientační body
39. Při provádění srovnávací orientace je vždy spolehlivější
a) pozorně prohlížet terén pod letadlem
b) soustředit pozornost na význačný orientační bod
c) vyhledat a určit několik orientačních bodů
40. Při srovnávání mapy s terénem je nejdůležitější
a) přesné hodinky
b) pozorně prohlížet terén pod letounem a zběhlost ve čtení mapy
c) přesný kompas
41. Hlavními navigačními přístroji jsou
a) variometr, rychloměr, sklonoměr
b) rychloměr, kompas, hodiny
c) výškoměr, kompas, variometr
42. Kritický bod je
a) místo na trati plánované, ze kterého je stejná časová vzdálenost do místa startu i do místa přistání
b) místo na trati kam až letadlo může doletět, aby se za současného stavu paliva mohlo vrátit
c) bod na plánované trati nejvíce vzdálený od VBT
43. Provádíte-li zatáčku na sever podle magnetického kompasu, zatáčku
a) přetočíte
b) nedotočíte
c) zastavíte přesně na zamýšleném kursu
44. Provádíte-li zatáčku na jih podle magnetického kompasu, zatáčku
a) přetočíte
b) nedotočíte
c) zastavíte přesně na zamýšleném kursu
45. Provádíte-li zatáčku na západ podle magnetického kompasu, zatáčku
a) přetočíte
b) nedotočíte
c) zastavíte přesně na zamýšleném kursu
46. Provádíte-li zatáčku na východ podle magnetického kompasu, zatáčku
a) přetočíte
b) nedotočíte
c) zastavíte přesně na zamýšleném kursu
47. Letíte-li směrem na východ a přidáte plyn, magnetický kompas
a) bude ukazovat zatáčku na jih
b) bude ukazovat zatáčku na sever
c) bude ukazovat stále stejný kurs
48. Letíte-li směrem na západ a přidáte plyn, magnetický kompas
a) bude ukazovat zatáčku na jih
b) bude ukazovat zatáčku na sever
c) bude ukazovat stále stejný kurs
49. Letíte-li směrem na východ a stáhnete plyn, magnetický kompas
a) bude ukazovat zatáčku na jih
b) bude ukazovat zatáčku na sever
c) bude ukazovat stále stejný směr
50. Letíte-li směrem na západ a stáhnete plyn, magnetický kompas
a) bude ukazovat zatáčku na jih
b) bude ukazovat zatáčku na sever
c) bude ukazovat stále stejný směr
51. Magnetický kompas ukazuje přesně kurs, pokud letíte
a) na sever nebo na jih
b) na východ nebo na západ
c) bez změny výšky a změny rychlosti
52. Letoun letící kursem 265 za větru 085 bude
a) mít vítr v zádech
b) mít vítr proti směru letu
c) mít vítr zprava zezadu
53. Doba východu a západu slunce se mění
a) s roční dobou
b) působením magnetického pole zeměkoule
c) intensitou slunečního záření
54. Středovým poledníkem nultého časového pásma je
a) poledník, procházející hvězdárnou v Greenwich v Anglii
b) poledník, procházející městem Oxford v Anglii
c) poledník procházející severním zeměpisným pólem
55. 1 stupeň zeměpisné délky představuje časově
a) 1 min
b) 4 min
c) 6 min
56. Zkratka UTC používaná v civilním letectví pro čas je
a) čas odvozený od LMT
b) čas jarní rovnodennosti
c) atomový čas koordinovaný k času astronomickému
57. Rozdíl mezi UTC a letním časem v ČR je
a) 1 hodina
b) není žádný
c) 2 hodiny
58. Rozdíl mezi UTC a zimním časem v ČR je
a) 2 hodiny
b) 1 hodina
c) není žádný
59. Zobrazit zemský povrch v rovině bez zkreslení
a) je možné
b) není možné
c) nepoužito
60. Pro výpočet doby letu z VBT do KBT použijeme:
a) indikovanou vzdušnou rychlost - IAS
b) pravou vzdušnou rychlost - TAS
c) traťovou rychlost - GS
61. Vrstevnice (izohypsy) jsou uzavřené prostorové křivky spojující místa o stejné
a) nadmořské výšce
b) záporné výšce, tzv. hloubnice
c) deklinaci
62. Letecká mapa ICAO 1: 500 000 je věrohodná
a) v tratích a plochách
b) v úhlech, tratích a plochách
c) v úhlech
63. Skutečný, zcela holý povrch země se soušemi, nerovnostmi a hladinami moří se nazývá
a) projekce mapy
b) topografická plocha
c) topografická situace
64. Letecké navigaci vyhovují nejlépe mapy, které
a) jsou v měřítku 1 : 500 000
b) mají přesné úhly
c) věrně zobrazují topografickou situaci a úhly
65. Terénní útvary jako jsou lesy, louky, jezera, hrady, silnice, železnice atd. nazýváme
a) projekcí mapy
b) topografickou plochou
c) topografickou situací
66. 10 cm na mapě 1 : 200 000 odpovídá ve skutečnosti
a) 50 km
b) 20 km
c) 200 km
67. 9 cm na mapě 1 : 500 000 odpovídá ve skutečnosti
a) 45 km
b) 50 km
c) 60 km
68. Směr východ odpovídá kursu
a) 270°
b) 180°
c) 090°
69. Směr západ odpovídá kursu
a) 270°
b) 180°
c) 090°
70. Směr sever odpovídá kursu
a) 180°
b) 360°
c) 090°
71. Kurs jih znamená, že letadlo letí kursem
a) 180°
b) 270°
c) 090°
72. Kurs sever znamená, že letadlo letí kursem
a) 180°
b) 090°
c) 360°
73. Kurs západ znamená, že letadlo letí kursem
a) 180°
b) 270°
c) 360°
74. Kurs východ znamená, že letadlo letí kursem
a) 180°
b) 270°
c) 090°
75. Údaje pro nastavení výškoměru se udávají
a) v milimetrech
b) v hektopascalech
c) ve stopách
76. Horizontální rychlost se udává
a) ve stopách
b) v uzlech
c) v km/hod, v m/sec, v uzlech
77. Čas se udává
a) ve stupních
b) v hod, min, sec s tím, že minuta začíná 1.sec a končí 60.sec
c) v hod, min, sec s tím, že minuta začíná ve 30.sec předchozí minuty a končí ve 30.sec následující minuty
78. Zkratka ELEV znamená :
a) výška bodu na povrchu země měřená od střední hladiny moře
b) kromě
c) vysílání
79. Průměrná spotřeba = 21 l/h, doba letu 2°10‘
a) spotřebujete 42 l
b) spotřebujete 45,5 l
c) spotřebujete 52 l
80. Průměrná spotřeba = 11 l/h, doba letu 1°30‘
a) spotřebujete 16,5 l
b) spotřebujete 17,5 l
c) spotřebujete 18,5 l
81. Během letu zjistíte, že cílového letiště dosáhnete za 45 minut, zbytek LPH 10 l, průměrná spotřeba činí 15 l/h. Doletíte bez doplnění LPH na cílové letiště ?
a) ano
b) ne
c) nepoužito
82. Během letu zjistíte, že Vám zbývá 17 l LPH při průměrné spotřebě 11 l/h. Toto množství LPH Vám vystačí na
a) 1° 10‘
b) 1° 30‘
c) 1° 50‘
83. Po startu zjistíte silnější vítr, který prodlouží čas letu o 0°30´. Máte zásobu 15l LPH při průměrné spotřebě 8 l/h.. Cílového letiště jste podle navigační přípravy měl dosáhnout za 1° 30‘. Doletíte bez doplnění LPH na cílové letiště ?
a) ano
b) ne
c) nepoužito